Powrót do góry

foto1 foto2 foto3 foto4 foto5
Zapraszamy do odwiedzania naszej strony internetowej SP nr 24.

Szkoła Podstawowa nr 24 z Oddziałami Dwujęzycznymi

im.2 Korpusu Polskich Sił Zbrojnych na Zachodzie w Białymstoku

Publiczne Gimnazjum nr 9

Comenius apele 2013-14

25 czerwca 2014 r. odbyły się spotkania Ambasadorów Comeniusa z uczniami klas pierwszych, drugich i trzecich. Ambasadorowie projektu prezentowali wspaniałe dokonania mijającego roku. apele zaczęły się emisją filmu "Go-Podlasie" (autor: Szczepan Skibicki) ukazującego piękno naszego regionu. Następnie Sebastian Kochański i Natalia Dzieszko zaprezentowali prezentację multimedialną mówiącą o dokonaniach projektu " Razem stworzymy piękny świat", a także o planach projektowych na przyszłość. Przybyli uczniowie i nauczyciele obejrzeli zgromadzone w ciągu roku wytwory projektu: plakaty, nagrania, gadżety, kapelusze Comeniusa, gazetki "Our Comenius 2" i inne przedmioty. Dużym powodzeniem cieszyły się ekologiczne zabawki antystresowe - posłużyły one jako nagrody w przeprowadzonym na apelu krótkim quizie dotyczącym projektu. Opiekunami uczniów przygotowujących apel były panie Katarzyna Żukowska-Suchocka i Bożena Teleszewska. W przygotowaniach do apelu wzięła udział klasa 2a.

W dniach 9 - 10 czerwca 2014r. uczniowie klasy IId i IIe uczestniczyli w szkolnej wyprawie do Ośrodka Edukacji Ekologicznej w Strękowej Górze. Wycieczka była jednym z celów międzynarodowego projektu ,,Hand in hand for a wonderful land” który realizowany jest w naszej szkole od 2013roku. Wycieczka była doskonałą lekcją z ekologii. Uczniowie mieli okazję zobaczyć instalację pokazową kolektora słonecznego, pieca na biomasę z ukazaniem zastosowania urządzeń energooszczędnych i przyjaznych środowisku. Podczas dwudniowej wyprawy poznawaliśmy również uroki Podlasia: pokonaliśmy ścieżkę z ruchomymi kładkami Waniewo – Śliwno, zachwycaliśmy się wydmami i pięknym widokiem starorzeczy Narwi. Wycieczka była bardzo owocna nie tylko pod względem dydaktycznym ale również przyczyniła się do zintegrowania uczniów.

 

miniatura1

Światowy Dzień Ochrony Środowiska przypadający na 5 czerwca był doskonałą okazją, by podnieść świadomość ekologiczną, młodzieży PG 9, dlatego Ambasadorowie projektu Comenius z grupą uczniów naszej szkoły wzięli udział w ekologicznym festynie zorganizowanym na białostockim rynku 7 czerwca 2014r. Organizatorem wydarzenia jest Regionalną Dyrekcja Ochrony Środowiska w Białymstoku.

Grupa z Publicznego Gimnazjum nr 9 ubrana w ekologiczne koszulki wykonane z gazet pod opieką pań: Bożeny Teleszewskiej i Moniki Markowskiej przybyła na Rynek Kościuszki zaopatrzona w worki z butelkami typu PET i reklamówkami ze zużytymi bateriami. Festynowi towarzyszyła bowiem zbiórka odpadów, za które młodzież otrzymała nagrody – ekologiczne torby, zabawki antystresowe (w kształcie śmieciarek i pojemników na odpady) i dwa albumy z serii „Dlaczego w trawie piszczy?” Gawędy Simony Kossak. W ciągu zaledwie dwóch dni w szkole udało się zebrać 200 plastikowych butelek i około 800 baterii! Do akcji włączyła się p. Beata Oniśko i p. Beata Wielgat, które wspomogły Ambasadorów Comeniusa w zbiórce zużytych baterii. Ilość przyniesionych na festyn butelek oraz baterii zaskoczyła organizatorów imprezy – Ambasadorowie Comeniusa i grupa uczniów PG9 wystąpili jako jedyna zorganizowana grupa budząc zainteresowanie i podziw.

Organizatorzy przygotowali liczne stoiska, przy których uczestnicy mogli poszerzyć swoją wiedzę o środowisku, poznać praktyczne sposoby na życie zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. Były też zagadki przyrodnicze, układanie magnetycznych tablic edukacyjnych czy zabawy w rozpoznawanie tropów zwierząt.

Obowiązkowo ze wszystkich atrakcji skorzystali nasi Ambasadorowie, którzy jednogłośnie stwierdzili, że udział w festynie to znakomita idea, którą wesprą również za rok.

W trakcie festynu została nawiązana współpraca z głównym organizatorem wydarzenia – Regionalną Dyrekcją Ochrony Środowiska w Białymstoku oraz z Biebrzańskim Parkiem Narodowym.

 DSC 0186

W dniach 4-6 czerwca 2014 w szkole odbyła się akcja zbierania zużytych baterii i plastikowych butelek. W ciągu zaledwie dwóch dni od ogłoszenia przed Ambasadorów Comeniusa akcji zebranych zostało około 800 sztuk baterii oraz 180 plastikowych butelek. Ten wynik świadczy o tym, że uczniowie PG9 potrafią się błyskawicznie zoorganizować w krótkim czasie, ale też o tym jak wiele baterii jest zużywanych i trzymanych w domach. To, że nie są one wyrzucane do śmietnika to dobry znak, natomiast ogromna liczba zebranych w trakcie 2 dni radiooktywnych odpadów niewątpliwie daje do myślenia. Liczba zebranych butelek była z kolei dużo mniejsza - czy to dlatego, że wyrzucamy je do śmietnika? Zebrane baterie zostaną wymienione na albumy o tematyce przyrodniczej, a baterie - na zabawki antystresowe, podczas festynu z okazji Światowego Dnia Ochrony Środowiska, który odbędzie się 7 czerwca 2014 na Rynku Kościuszki w Białymstoku.

Do akcji zbierania baterii włączyła się p. B. Oniśko, która prowadzi w szkole konkurs "Dobre rady na elektroodpady". Wszystkim, którzy przyłączyli się do akcji serdecznie dziękujemy.

JPG Natalia Szurmiej Kasia Roszkowska 

Z przyjemnością informujemy, że zwycięzcami w szkolnym konkursie językowym Comenius „Razem stworzymy piękny świat” zostały uczennice klasy 2a: Natalia Szurmiej i Katarzyna Roszkowska.

II miejsce zajęła dwujęzyczna (język angielski i francuski) prezentacja Eweliny Polkowskiej (2a), a III-cie praca Natalii Siewko i Alicji Adrianny Ibiańskiej – Ambasadorek Comeniusa (również w języku angielskim i francuskim).

Konkurs „Okaż kulturę, chroń naturę” polegał na stworzeniu prezentacji multimedialnej w języku obcym promującej dbałość o środowisko naturalne. Na konkurs wpłynęło ponad 40 prac w języku angielskim, francuskim, niemieckim i rosyjskim. Wiele prac prezentowało bardzo wysoki poziom i spełniało kryteria konkursowe: praca miała się składać z minimum 10 slajdów zawierających hasła proekologiczne w języku obcym, oraz własnoręcznie wykonane zdjęcia, rysunki lub grafikę komputerową.

30 maja 2014, jury w składzie p. Ketty Kołomyjska, Monika Łukianiuk i Bożena Teleszewska doceniły pomysłowość, dowcip i spójność zwycięskiej pracy duetu Natalii Szurmiej i Katarzyny Roszkowskiej, która zachęca odbiorcę do troski o naturę. Praca zawiera szereg rymowanek, które ukazują sposoby proekologicznego stylu życia. Autorskie zdjęcia ilustrujące „ekologiczne wierszowanki” tworzą ciekawą historię autorek prezentacji.

Serdecznie gratulujemy!

Zwycięska praca zostanie zamieszczona na międzynarodowej stronie projektu Comenius ‘Hand in hand for a wonderful land” (forawonderfulland.wordpress.com) oraz na facebookowej stronie projektu „Hand in hand for a wonderful land”. Zwyciężczynie konkursu zaprezentują też swoja prezentację w szkole oraz poza nią. Praca Natali i Kasi będzie również opublikowana w gazetce projektowej „Our Comenius 2’, a także na tablicy Comeniusa na holu głównym szkoły.

 

Jury serdecznie dziękuje wszystkim uczestnikom za udział w konkursie, stworzenie pięknych prac, poświęcony czas i zaangażowanie w tematykę ochrony środowiska.

 

22 maja 2014 r. uczniowie klasy 2 a wraz z Ambasadorami projektu Comenius gościli na Politechnice Białostockiej na zaproszenie pani doktor inżynier Marii Walery – pracownika naukowego Katedry Systemów Inżynierii Środowiska. Spotkanie odbyło się w ramach XII Podlaskiego Festiwalu Nauki i Sztuki.

Wizyta rozpoczęła się na auli Wydziału Budownictwa i ochrony Środowiska, gdzie uczniowie wypełnili test poświęcony środowisku naturalnemu. Trzy osoby z najlepszymi wynikami zostały nagrodzone upominkami: pierwsze miejsce zajęła Ambasadorka Comeniusa Natalia Dzieszko (2d), drugie Wojciech Popławski (2a) a trzecie Julia Baran (2a) – również Ambasadorka Comeniusa.

Po teście młodzież obejrzała prezentację multimedialną dotyczącą kampusu politechniki Białostockiej, a następnie zwiedziła budynek Wydziału Budownictwa i Ochrony Środowiska, gdzie oglądała prace projektowe studentów Architektury Krajobrazu, a nawet mogła obserwować zajęcia z rzeźby.

Niezwykłą atrakcją było zwiedzanie budynku Centrum Nowoczesnego Kształcenia – modernistycznej budowli, w której mieści się między innymi biblioteka uczelni – najnowocześniejsza placówka tego typu w regionie. Uczniowie mogli się przekonać, jak łatwo jest wypożyczyć i oddać książkę, czy zrobić skan strony. Budynek oszałamiał nowoczesna architekturą i rozwiązaniami przyjaznymi człowiekowi – pokoje do pracy indywidualnej, przestronne wnętrza i liczne miejsca do wypoczynku

Na parterze biblioteki w przestrzeni wystawowej uczniowie mieli okazję skorzystać z miniaturowej wersji „Centrum Kopernika”, które oferowało zabawę z dźwiękami, zjawiskami optycznymi, fizycznymi i optycznymi.

Goszcząca grupę pani Maria Walery zaprosiła Ambasadorów Comeniusa i uczniów PG9 do dalszej współpracy z Politechniką Białostocką. Mamy nadzieję, że już wkrótce wizyta ta zaowocuje wspólnymi działaniami.

Opiekę nad grupą młodzieży PG9 sprawowały panie Beata Oniśko oraz Bożena Teleszewska.

  

20 maja 2014 r. grupa młodzieży PG9 działającej w projekcie Comenius „Razem stworzymy piękny świat” udała się do Departamentu Ochrony Środowiska i Gospodarki Komunalnej Urzędu Miejskiego w Białymstoku. Ambasadorów Comeniusa podejmował dyrektor Departamentu pan Andrzej Karolski. Celem wizyty było przeprowadzenie wywiadu z panem dyrektorem i zdobycie wiedzy o działalności Departamentu Ochrony Środowiska.

 

W spotkaniu wzięło udział 16 uczniów naszej szkoły pod opieka koordynatora projektu p. Bożeny Teleszewskiej. Grupę przyjęto w sali konferencyjnej w budynku Urzędu Miejskiego na ul. Branickiego 3/5 w Białymstoku. Rozmowa z panem Karolskim rozpoczęła się o g.10:00, zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami.

 

W trakcie ponad 2-godzinnej rozmowy uczniowie zdobyli szeroką wiedzę na temat wielu aspektów środowiska naturalnego w mieście. Pojawiły się między innymi pytania o pracę Departamentu Ochrony Środowiska, akcje organizowane przez Urząd, realizowane projekty, ochronę przed hałasem, segregowanie śmieci i bezdomne zwierzęta.

 

Młodzi ludzie byli pod wrażeniem zakresu obowiązków Departamentu Ochrony Środowiska i Gospodarki Komunalnej. Ta komórka Urzędu Miejskiego zajmuje się oczyszczaniem miasta, gospodarką odpadami, gospodarką wodno ściekową, ochroną powietrza, ochrona przed hałasem,  pielęgnacją zieleni i zmodernizowanym niedawno Akcentem „Zoo”.

Ambasadorów szczególnie zainteresował temat hałasu w mieście, gdyż jest to temat, który w projekcie przypisany jest właśnie Polsce. Pan dyrektor opowiedział o sposobach walki z tym zanieczyszczeniem (między innymi poprzez określone rozwiązania komunikacyjne i budowę obwodnic) oraz o akustycznej mapie Białegostoku, na której zaznaczono poziom hałasu poszczególnych dzielnic miasta – to właśnie ta mapa służy do wprowadzania rozwiązań, które mają ograniczyć hałas. Mapę można obejrzeć na stronie internetowej Urzędu Miejskiego pod poniższym linkiem:

 

http://www.gisbialystok.pl/imap/?locale=pl&gui=new&sessionID=167663

 

Zanieczyszczenie hałasem jest trudnym przeciwnikiem – dla przykładu ekran akustyczny redukuje zaledwie 20-30% hałasu i wbrew powszechnej opinii nie jest idealnym rozwiązaniem, gdyż w korytarzu utworzonym z ekranów akustycznych występuje zaburzona cyrkulacja powietrza. Niestety nawet nasadzenia zieleni wzdłuż ciągów komunikacyjnych nie są w stanie chronić przed hałasem – aby skutecznie zredukować hałas pochodzący z ulicy trzeba by zasadzić 200 metrowy pas gęstego lasu.

 

Pan dyrektor barwnie opowiadał o ogromnym bogactwie środowiska naturalnego w mieście i licznych walorach przyrodniczych, z których nie każdy zdaje sobie sprawę.  Zapewne niewiele osób wie, że na terenie Białegostoku znajdują się łąki storczykowe, wiszące torfowisko oraz że miasto posiada aż 9 parków, w tym dwa rezerwaty.

 

Cenne były też wskazówki pana dyrektora na temat pewności siebie, wyrażania własnej opinii, obrony swoich przekonań, otwartości i chęci zdobywania wiedzy oraz pracy w grupie i wypracowywania wspólnych strategii działania młodych miłośników natury.

Na zakończenie spotkania Ambasadorów Comeniusa czekała miła niespodzianka w kolorze bladego różu – wszyscy uczestnicy spotkania zostali obdarowani uroczymi, różowymi świnkami-skarbonkami z logiem Białegostoku.

Wywiad z panem dyrektorem Andrzejem Karolskim znajdzie się już wkrótce w gazetce projektu Comenius „Our Comenius 2”.

 

 

sun

Zielony Patrol to działanie Ambasadorów Comeniusa, które polega na patrolowaniu szkoły. Uczniowie sprawdzają, czy podczas lekcji na korytarzach lub w szkolnych toaletach nie pali się niepotrzebnie światło. Akcja Zielonego patrolu rozpoczęła
się pod koniec kwietnia 2014 i potrwa do końca czerwca. Jeśli okaże się, że jest taka potrzeba, akcja kontynuowana będzie również w przyszłym roku szkolnym.
Produkcja prądu jest często szkodliwa dla środowiska a największymi źródłami zanieczyszczeń przemysłowych na obszarze miasta Białegostoku jest między innymi Elektrociepłownia S.A. Białystok. Ograniczając zużycie prądu, pomagamy
środowisku

 

DSC 0397

Zapraszamy do udziału w językowym konkursie projektu Comenius!
Konkurs " Okaż kulturę, chroń naturę! " skierowany jest do uczniów PG9 i polega na stworzeniu prezentacji multimedialnej zawierającej hasła w języku obcym (angielskim, niemieckim, hiszpańskim, rosyjskim i francuskim) które zachęcą
uczniów do pro-ekologicznego stylu życia.
Praca ma zachęcić odbiorcę do wprowadzenia w swoim życiu zmian sprzyjających trosce o naturę, np:
- segregowania śmieci,
- korzystania z roweru,
- zakręcania wody podczas mycia zębów,
- kupowania produktów lokalnych,
- wyłączania sprzętu elektronicznego, gdy nie jest używany,
- nie kupuj zwierząt -adoptuj, itp

Praca powinna zawierać 10 slajdów z tekstem (może być opis, zdanie lub hasło), który wskazuje sposób pro-ekologicznego stylu życia. Slajdy mogą zawierać własnoręcznie wykonane zdjęcia, grafikę komputerową lub rysunki.
Liczy się kreatywność w podejściu do tematu, autorskie wykonanie oraz złożenie pracy w terminie do 23 maja 2014 (u Twojego nauczyciela języka obcego).


Uwaga! Prace można wykonywać indywidualnie lub w zespołach 2-osobowych!


Zwycięska praca zostanie umieszczona na stronie internetowej PG9 oraz na międzynarodowej stronie projektu Comenius forawonderfulland.wordpress.com


Cele konkursu:
1. Zachęcenie społeczności szkolnej do stylu życia przyjaznego środowisku naturalnemu,
2. Zwrócenie uwagi uczniów na ich osobisty wpływ na stan środowiska naturalnego,
3. Szerzenie wiedzy o ekologii,
4. Rozwijanie kompetencji językowych i umiejętności stosowania technologii
komputerowej.


Więcej informacji u nauczycieli języków obcych.

 

Tym razem zadaniem Ambasadorów Comeniusa było stworzenie propozycji napisu na ekologiczną koszulkę. T-shirty z napisami wykonywane będą już w maju podczas warsztatów projektu Comenius w szkole w Sewilii, w Hiszpanii. Ambasadorowie Comeniusa przygotowali ciekawe propozycje haseł, mających zachęcić do troski o przyrodę. Napis miał być stosunkowo krótki, wyrazisty i oczywiście dotyczący środowiska naturalnego. Zwycięski  napis wyłoniły panie Katarzyna Żukowska-Suchocka i Bożena Stepaniuk. Wygrało hasło Ambasadorki Uli Kowalewskiej z kl. 2a : Show your culture, protect nature! - Okaż kulturę, chroń naturę!
Gratulujemy!

Untitled-1 copy

W dniach 31 marca-6 kwietnia grupa Ambasadorów Comeniusa realizowała następne zadanie projektowe - Dziennik Pogody. Zadanie to polegało na obserwacji pogody przez cały tydzień w określonych godzinach. Ambasadorowie sporządzali notatki dotyczące temperatury powietrza, wiatru, opadów, zachmurzenia, itp. Dodatkowo wykonywali zdjęcia trzy razy w ciągu dnia - rano, po południu i wieczorem.Wyniki obserwacji pogody w Białymstoku, będą porównywane z Dziennikami Pogody
wszystkich krajów partnerskich w maju, podczas mobilności do Hiszpanii.
Zapraszamy do obejrzenia prezentacji dziennika pogody Joanny Gawryluk z kl.2b. Na uwagę zasługują piękne autorskie zdjęcia przyrodnicze wykonane przez uczennicę.

 asiafront

 Uczniowie klas trzecich pod kierunkiem p. Bożeny Stepaniuk przeprowadzili ciekawy eksperyment badający zanieczyszczenie powietrza w Białymstoku i okolicach. Obserwowali białe płachty materiału przez tydzień po ich ekspozycji na powietrze. Badacze przyjrzeli się również porostom na okolicznych drzewach – porosty są bowiem bardzo czułe na zanieczyszczenia powierza – ich obecność oznacza, że powietrze jest stosunkowo czyste. Wyniki tego eksperymentu potwierdziły, że Białystok i okolice może cieszyć się w miarę czystym powietrzem.

Uczniowie klas drugich rozwiązywali natomiast test online, który badał jak ich styl życia wpływa na produkcje CO2 do atmosfery. Średni rezultat wynosił 2,5 planety- to oznacza, że jeśli każdy mieszkaniec Ziemi przyjąłby styl życia przeciętnego ucznia naszego gimnazjum – ludzkość potrzebowałaby aż dwóch i pół planet, żeby zaspokoić swoje potrzeby…

 

co2 front1

 

Earth

W marcu 2014 grupa 100 uczniów klas drugich i trzecich sprawdziła jaki wpływ wywiera ich styl życia na naszą planetę. Młodzież wypełniała test online w języku angielskim odpowiadając na pytania, które były posegregowane w czterech
kategoriach: dieta, transport, mieszkanie i zakupy. Pojawiły się pytania o częstotliwość jedzenia mięsa lub ryb, najczęściej stosowany środek transportu, sposób ogrzewania domu a nawet o sprzęt elektroniczny kupiony w ciągu ostatnich 12 miesięcy.
Test nosi nazwę "Footprint calculator" (dosłowne tłumaczenie - "kalkulator odcisku stopy") - odnosi się to wpływu lub "piętna" jakie odciska każdy człowiek na Ziemi na naszą planetę. Dzięki pytaniom testowym wzrasta świadomość, że nawet nasz sposób odżywiania ma wpływ na wzrost produkcji CO2 do atmosfery, np. produkcja mięsa jest bardziej szkodliwa dla środowiska niż produkcja roślin, a kupując produkty lokalne przyczyniamy się do ograniczenia transportu (banany do Polski sprowadzane są z Ameryki południowej - a ich transport jest szkodliwy dla środowiska). Częściej korzystając z roweru zamiast samochodu również zmniejszamy nasz negatywny wpływ na planetę. To samo dzieje się jeśli ograniczymy zakupy nowych, często niepotrzebnych przedmiotów.
Wynik testu podawany jest w 'planetach". Wynik -"2 planety" oznacza, że gdyby cała ludzkość przyjęła styl życia osoby wypełniającej test, to potrzebne by były aż dwie planety, żeby zaspokoić potrzeby wszystkich mieszkańców Ziemi.
Średnia uczniów naszej szkoły, którzy robili test wyniosła 2,5 planety.
Zachęcamy wszystkich do wykonania testu online pod poniższym linkiem (zajmuje to tylko 5 minut):
http://footprint.wwf.org.uk/
Ten sam test przeprowadziła też młodzież z Hiszpanii (3,5 planety) i Bułgarii (1,96 planety).

 

 

Podczas mobilności w Wielkiej Brytanii, kraje partnerskie stworzyły wspólny kalendarz na rok 2014. jest to kalendarz  o tematyce ochrony środowiska, gdzie każdy miesiąc dotyka innego problemu związanego z przyrodą, min.: zagrożone gatunki zwierząt, zanieczyszczenie powietrza, hałas, zanieczyszczenie gleby itp. Zapraszamy do zapoznania się z kartami Kalendarza Comeniusa pod linkiem:
http://forawonderfulland.wordpress.com/project-meetings/2-bristolengland-20th-24th-january/calendar/

 

Dnia 9.12.2013 r. zakończył się konkurs Comenius na pokaz slajdów pt. 'Noise', czyli "Hałas".
Do konkursu zakwalifikowano siedem prac spełniających kryteria regulaminowe. Komisja konkursowa w składzie: Bożena Stepaniuk, Katarzyna Żukowska-Suchocka i Bożena Teleszewska wyłoniła zwycięską pracę, której autorką jest uczennica klasy IId - Natalia Dzieszko. Serdecznie gratulujemy!!!

 

Noise Natalia Dzieszko kl. IId

 

 ambasadarowie

Ambasadarowie Comeniusa to grupa 12 wielbicieli ekologii, która zajmie się promowaniem działań projektu Comenius „Razem stworzymy piękny świat” w szkole i poza nią. Grupę tworzą uczniowie klas drugich:

Mateusz Dawidziuk, Joanna Gawryluk, Natalia Siewko, Adrianna Ibiańska, Magdalena Sienkiewicz, Aleksandra Popowska, Julia Baran, Igor Kozłowski, Julia Magnuszewska, Natalia Dzieszko, Ula Kowalewska i Sebastian Kochański.

Dwunastu Wspaniałych” będzie zachęcać uczniów Publicznego Gimnazjum nr 9 do zmiany stylu życia na bardziej przyjazny środowisku – przypomną między innymi o potrzebie segregacji odpadów i zakręcaniu wody podczas mycia zębów.

Ambasadorowie Comeniusa stworzą też hasła zachęcające do ochrony przyrody i porównają je z uczniami z partnerskich szkół projektu.

Ważnym elementem działalności Ambasadorów będzie akcja informacyjna. Na tablicach informacyjnych stojących na holu pierwszego pietra znajdą się aktualne informacje dotyczące działań projektowych. Z informacja o projekcie Ambasadorowie udadzą się w przyszłości na zebrania rodziców, do innych szkół oraz mediów i władz lokalnych. Zadaniem Ambasadorów jest bowiem reklama projektu wśród jak najszerszej grupy odbiorców

Dwunastu wspaniałym życzymy niegasnącego entuzjazmu i zazielenienia świata!

 

 

23 października 2013 r. partnerzy projektu "Hand in hand for a wonderful land" wykonali w naszej szkole ekologiczne "Kapelusze Comeniusa". Drużyny z dziewięciu krajów partnerskich pracowali z uczniami Publicznego Gimnazjum nr 9 - z każdej klasy zostały wydelegowane 3 lub 4 osoby. W sumie na sali gimnastycznej znajdowała się prawie setka osób. Nauczyciele z Niemiec, Turcji, Słowenii,Węgier, Hiszpanii, Włoch, Polski i Anglii razem ze swoimi teamami wykonali po
dwa kapelusze: jeden kapelusz w barwach narodowych - symbolizujący dany kraj, i drugi - ekologiczny, wykonany z materiałów nadających się do powtórnego wykorzystania (Bułgaria była reprezentowana przez nauczycieli z Polski).
Uczniowie i nauczyciele do produkcji kapeluszy wykorzystali zebrane wcześniej płyty CD, rolki tekturowe, plastikowe nakrętki, gazety, tekturowe pudła, reklamówki, plastikowe butelki i puszki aluminiowe. Powstały piękne dzieła sztuki, które miały po pierwsze przedstawić kraje biorące udział w projekcie, a po drugie uwrażliwić na problem segregowania i ponownego wykorzystywania odpadów. Wszystkie kapelusze zostały zaprezentowane w pokazie mody, który odbył się na sali gimnastycznej kończąc całodniowe warsztaty.
Obejrzyj galerie zdjęć w zakładce Comeniusa - Wydarzenia.

 DSC 0899

Dbałość o środowisko naturalne, to również troska o zwierzęta, szczególnie te udomowione przez człowieka, które niejednokrotnie skazywane są również przez człowieka na cierpienie. Akcja zbierania pokarmu dla bezdomnych psów i kotów trwa w PG9 od wielu lat. Ma na celu nie tylko dożywienie zwierząt, ale przede wszystkim zwrócenie uwagi na problem bezdomności i bezsensownego, bezmyślnego rozmnażania zwierząt, które potem często lądują na ulicy. Widok w schronisku nie cieszy - to smutny widok porzuconych psów stłoczonych na małej przestrzeni, czekających na nowego właściciela. Należy jednak podkreślić, że schronisko
wygląda dużo lepiej niż kiedyś: jest czyste, kolorowe, z placem zabaw dla szczeniaków i profesjonalnymi, pracownikami o wielkim sercu. Zebrane w PG9 pokarm i koce dla psów, zawiozła do schroniska klasa 2a. Pokarm dla kotów przekazano fundacji kotkowo.pl.

 

eco-christmas

Pracownia 74 wygrała konkurs na świąteczną dekorację sali! Klasa 2a udekorowała salę używając plastikowych butelek, gazet i kapsli od butelek. Z odciętych spodów butelek powstały bąbki, z gazek łańcuchy a z kapsli mini-bąbki na choinkę. Butelki plastikowe posłużyły także do wyrobu świątecznych dzwonków oraz lampionów. Innym materiałem użytym do dekoracji lampionów były połamane płyty CD. Natomiast z plastikowych reklamówek powstał też świąteczny aniołek. Szczególnie zasłużonymi dekoratorami były: Natalia Siewko, Ada Ibiańska, Ewelina Polkowska oraz pozostali uczniowie 2a.Ta oryginalna dekoracja sali miała wzbudziła kontrowersję nawet wśród wykonawców, ale je efektem było duże zainteresowanie społeczności szkolnej i oczywiście pierwsze miejsce w szkolnym konkursie.

W pażdzierniku 2013 Ambasadorowie Comeniusa oraz grupa uczniów PG9 uczestniczyła w wielkiej akcji ratowania kasztanów przed groźnym szkodnikiem - szrotówkiem, który atakuje i niszczy te piękne drzewa. Młodzież pod opieką p. Beaty Oniśko
(organizatorką akcji i opiekunką Szkolnego Koła Wolontariatu) zaopatrzona w rękawice ochronne, z zapałem zbierała liście kasztanowca, na których lokują się larwy szkodnika. Liście pakowali do plastikowych worków..
Akcja ratowania kasztanowców toczy się na terenie całej Polski już od wielu lat, a jesienne zbieranie liści jest tylko jej częścią. W Białymstoku jej organizatorem jest Urząd Miejski, którego przedstawiciele podkreślają, że dzięki udziałowi dzieci i młodzieży, kasztanowce w mieście mają się nienajgorzej.

 

DSC 0792

W październiku odbyła się zbiórka surowców wtórnych, które posłużą jako materiał do wykonania ekologicznych kapeluszy podczas warsztatów z udziałem partnerów projektu Comenius (warsztaty odbędą się 22 października w PG 9). Wybrane klasy miały za zadanie zgromadzić konkretny surowiec wtórny: plastikowe torby, karton, rolki po papierze toaletowym, butelki plastikowe, aluminiowe puszki, szklane słoiki, gazety i stare płyty CD. Akcja ta ma na celu uświadomienie młodzieży, że zebrane materiały mogą być poddane recyklingowi i być ponownie wykorzystane.

 

Znamy wyniki szkolnego etapu konkursu na logo do projektu Comenius, w którym główną nagrodą jest wyjazd do jednego z państw partnerskich - Wielkiej Brytanii. Wygrała Ewelina Polkowska z kl. II a. GRATULUJEMY!!!

Do 27 września 2013 r. uczniowie Publicznego Gimnazjum nr 9 w Białymstoku uczestniczyli w konkursie na logo do projektu ’Hand in hand for a wonderful land!’ - „Razem stworzymy cudowny świat”. Celem było stworzenie pracy oddającej najlepiej założenia projektu.

Kryteria oceny:

  • - zgodność z tematem
  • - tematyka dotycząca ekologii,
  • - ujęcie w projekcie, oprócz Polski, państw współpracujących (Wielkiej Brytanii, Turcji, Włoch, Niemiec, Węgier, Słowenii, Hiszpanii),
  • - oryginalność, pomysł,
  • - estetyka wykonania.

Komisja konkursowa (nauczy-ciele współpracujący w programie Comenius) wyłoniła, spośród wszystkich 20 prac, 3 najlepsze, spełniające kryteria konkursowe, z których drogą głosowania przedstawiciele młodzieży naszej szkoły wybrali jedno logo. Będzie ono rywalizowało z pracami państw partnerskich.

04 października 2013 r. odbyło się głosowanie w konkursie na logo do projektu ’Hand in hand for a wonderful land!’ - „Razem stworzymy cudowny świat” wśród przedstawicieli wszystkich klas Publicznego Gimnazjum nr 9 w Białymstoku.

Drogą demokratycznego głosowania uczniowie ustalili:

I miejsce z liczbą 14 głosów przyznano Ewelinie Polkowskiej z klasy II a za logo nr 1.

 LOGO eweliny z bulgaria

 

Natalia Dzieszko miejsce II

 

Natalia Dzieszko

 

Joanna Niecicka miejsce III

 

 

 

joanna nieciecka

 

 Prace wyróżnione:

 

DAMIAN WĘGIERSKI

 

Damian Węgierski

 

Dominika Korolczuk

 

Dominika Korolczuk

 

IZABELA NURKOWSKA

 

Izabela Nurkowska

 

Marta ŁUPIŃSKA

 

Marta Łupińska

 

SARA REDOS

Sara Redos

 

ankiety

W grudniu 2013 grupa młodzieży i rodziców Publicznego Gimnazjum nr 9 wypełniła ankietę projektu Comenius, która zawierała pytania dotyczące projektu, oraz ochrony i stanu środowiska naturalnego w najbliższym otoczeniu. W ankiecie pojawiły się zagadnienia dotyczące problemów środowiska naturalnego, odpowiedzialności za edukację proekologiczną oraz świadomości zagrożeń. Uczniowie i rodzice dobrze odpowiadali na pytania dotyczące projektu Comenius, a jako problemy środowiska naturalnego z którymi się stykają na co dzień wymienili między innymi: psie odchody na chodnikach, śmieci w okolicy przystanków autobusowych i brak pojemników do segregowania śmieci. Taką samą ankietę przeprowadzono również w pozostałych krajach członkowskich projektu.

 

korespondencja młodzieży

Młodzież Publicznego Gimnazjum nr 9 rozpoczęła korespondencję online z uczniami ze szkół partnerskich projektu! Na międzynarodowej stronie internetowej projektu ( http://forawonderfulland.wordpress.com/) powstały banki danych uczniów, którzy są chętni, do nawiązania kontaktu z rówieśnikami z innych krajów. Uczniowie naszej szkoły zamieścili tu  krótkie profile z opisem swoich zainteresowań.
Akcję korespondowania rozpoczęły Niemcy, a przyłączyły się do niej Polska, Węgry i Rumunia. Pierwsze maile polskich uczniów
zawierały pytania o typowy dzień w .szkole, a także o zagadnienia ekologiczne, np. o segregowanie śmieci

facebook

Uczniowie biorący udział w projekcie Comenius mają nową platformę do komunikowania się! Specjalnie dla młodzież z 9 krajów partnerskich stworzona została grupa na profilu społecznościowym Facebook. Grupa o nazwie "Hand in hand for a wonderful land" ma charakter otwarty i jest miejscem, gdzie młodzi ludzie mogą wymieniać zdjęcia, komentarze i przedstawiać walory swoich krajów. Adres grupy poniżej:
www.facebook.com/groups/handinhandforawonderfulland

 

Nowe Horyzonty

Ogólnopolski Projekt "Cybernauci"

Mobilność Kadry Edukacyjnej

Szkoła Odkrywców Talentów
Lepsza szkoła
Unicef
TEG

Copyright © 2017 Norbert Toruński Rights Reserved.