Powrót do góry

foto1 foto2 foto3 foto4 foto5
Zapraszamy do odwiedzania naszej strony internetowej PG9.

Publiczne Gimnazjum nr 9 w Białymstoku

im.2 Korpusu Polskich Sił Zbrojnych na Zachodzie

Publiczne Gimnazjum nr 9

W dniach 29 września – 3 października 2014, Ambasadorowie projektu Comenius: Natalia Siewko, Urszula Kowalewska, Adrianna Ibiańska i Sebastian Kochański, pod opieką p. Ketty Kołomyjskiej i Bożeny Teleszewskiej,reprezentowali Publiczne Gimnazjum nr 9 podczas partnerskiej wizyty w Marcali na Węgrzech. Tym razem międzynarodowa społeczność pracowała nad słownikiem projektu zawierającym wyrazy związane ze środowiskiem naturalnym. Wyrazy i zwroty tłumaczone były aż na 9 języków! Uczestnicy projektu brali też udział w warsztatach językowych, które miały na celu poznanie języków partnerów projektu „Razem stworzymy piękny świat” oraz stworzyli plakaty dotyczące ochrony środowiska. Polska drużyna wykonała plakat do hasła „Recycling”. Uczniowie mieli okazję poznać „od kuchni” kulturę węgierską, gdyż gościli u węgierskich rodzin.

Węgierski gospodarz powitał swoich gości wspaniałym koncertem bębnowym na dziedzińcu szkoły. Po żywiołowym występie młodych perkusistów głos zabrał pan dyrektor, który serdecznie powitał międzynarodową społeczność w murach pięknej zabytkowej szkoły w Marcali.

Następnie uczniowie zwiedzili budynek szkoły a nauczyciele wysłuchali prezentacji o systemie edukacji na Węgrzech. W szkole w Marcali nie ma tradycyjnych, głośnych dzwonków. Zamiast nich 5 minut przed końcem lekcji z głośników płynie przyjemna muzyka informująca, że czas powoli kończyć. Uczniowie mają też długą, godzinną przerwę, którą spędzają aktywnie na podwórku: chłopcy przeważnie grają w tenisa (na dziedzińcu, w cieniu drzew, umieszczone są stoły do ping-ponga) a dziewczyny preferują piłkę siatkową.

Tego samego dnia drużynę Comenius podejmował w murach ratusza burmistrz miasta, który opowiedział zebranym o miasteczku Marcali i życzył wszystkim udanego pobytu.

Po południu uczestnicy projektu udali się do Centrum Sportu, gdzie wzięli udział w zawodach sportowych. Drużyny narodowe wspierane przez przedstawicieli gospodarzy rywalizowały w kilkunastu konkurencjach: biegi zręcznościowe, z przeszkodami, rzuty do celu, itp. Ideą zawodów była współpraca, zabawa i rywalizacja, a nie zajęcia wysokich miejsc – zabawa była więc przednia.

Drugi dzień pobytu to prace nad słownikiem poświęconym środowisku naturalnemu. Słownik zawierał hasła w 9 językach. Drużyny z 9 krajów miały też kilka zadań językowych do wykonania: tłumaczenie zdań z obcych języków, opisywanie wyrazów za pomocą gestów, wykonanie plakatu, czy przedstawienie układu choreograficznego do piosenki o czterech porach roku. Partner węgierski przybliżył też piękny tradycyjny utwór węgierski „Flower, my flower”. Uczestnicy warsztatów wspólnie wykonali tą pieśń.

Pobyt na Węgrzech obfitował w rozmaite atrakcje – między innymi wizyta w przepięknym pałacu Kesztely, oraz rejs po ogromnym jeziorze Balaton.

Trzeci dzień to czas podsumowań: uczniowie z Niemiec, Słowenii, Bułgarii, Turcji, Węgier i Anglii Przedstawili podsumowanie działań pierwszego roku projektu, a nauczyciele omawiali szczegóły przyszłych wspólnych działań. Po południu gospodarz zaprosił wszystkich zgromadzonych na pokaz tradycyjnych tańców węgierskich, a po pokazie goście, pod kierunkiem instruktorów, tańczyli razem w wielkiej sali koncertowej.

Ostatniego dnia rano nadszedł czas pożegnań. W gościnnej szkole w Marcali nie obeszło się bez wzruszeń i łez – nic dziwnego, rozstania nigdy nie są łatwe, szczególnie rozstania przyjaciół.

Nowe Horyzonty

Mobilność Kadry Edukacyjnej

Szkoła Odkrywców Talentów
Lepsza szkoła
Unicef
TEG

Copyright © 2017 Norbert Toruński Rights Reserved.